stoneworld

ساخت وبلاگ

مرمر چه نوع سنگی است؟ سنگ مرمر (سنگ مرمر اونیکس) سنگی دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود می آید که کانی اصلی آن پایدارترین شکل کربنات کلسیم است. این کانی دارای بلورهای بزرگ و مشخص یا به صورت توده های دانه ای است که بارزترین مشخصه آن نور عبوری از آن به دلیل خلوص و شفافیت بالا (بر خلاف مرمریت) است. به همین دلیل قیمت این سنگ نسبت به سایر سنگ ها بالاتر بوده و زیبایی، جلا و شفافیت بسیار بالایی نیز دارند.

 

سنگ مرمر


سنگ مرمر نوعی سنگ آهک است که چگالی نسبتا بالایی دارد. این سنگ از رسوب کربنات کلسیم در حفره های سنگ آهکی که سرشار از بی کربنات هستند تشکیل می شود. این سنگ زیبایی خاصی دارد و با رنگ و طرح زیبای خود به سنگی پرکاربرد تبدیل شده است. سنگ مرمر در بازارهای جواهرات به عنوان خواهر و برادر سنگ مرمریت شناخته می شود و به دلیل شباهت نام، این دو سنگ اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

 به دلیل وجود رسوبات آهن در سنگ مرمر، طیف گسترده ای از رنگ های زرد و نارنجی را در این سنگ مشاهده می کنید. البته سنگ مرمر رنگ های مختلفی دارد که باعث پیدایش انواع سنگ های مرمر شده است. آنچه در این زمینه جالب است این است که نحوه تشکیل سنگ مرمر کاملا شبیه تراورتن است. تفاوت آنها در این است که تراورتن ها دارای بافت متخلخل هستند، اما سنگ مرمر بسیار صاف، غیر متخلخل و متراکم است.


ویژگی سنگ مرمر


سنگ مرمر ویژگی ها و مزایای خاصی دارد. به همین دلیل از این سنگ در ساخت و ساز در بخش های مختلف استفاده زیادی می شود. از مزایا و ویژگی های این سنگ ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.


تراکم بالا
بدون تخلخل
سطح صاف و صیقلی
انعطاف پذیری بالا
جذب آب کم
توانایی عبور نور از خود
عدم جذب گرما و سرما


سنگ مرمر سنگی خاص و آسیب پذیر با این خصوصیات در کنار زیبایی فوق العاده است. از آنجایی که این سنگ به راحتی خراشیده می شود و لک می شود، نسبت به سایر سنگ های ساختمانی نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

 

سنگ مرمر


کاربرد سنگ مرمر


با توجه به ویژگی ها و مزایای سنگ مرمر می توان گفت که کاربردهای سنگ مرمر با طراحی، رنگ و ویژگی های آن بسیار متنوع است. در ادامه به مهم ترین این موارد اشاره می کنیم:


از آنجایی که سنگ مرمر خاصیت عبور نور را دارد در فضاهای لوکس به عنوان دکور یا ایجاد جلوه و نور استفاده می شود.


کاربرد بعدی که می توان برای این سنگ در نظر گرفت استفاده از آن به عنوان مصنوعات سنگی است.


در دکوراسیون داخلی اتاق می توانید به جای کاغذ دیواری از روکش دیوار سنگی مرمر استفاده کنید.


سنگ های مرمر با ظاهری خاص و زیبا می توانند به عنوان پیشخوان یا میز در آشپزخانه ها و یا به عنوان دیوار و سنگ در سرویس های بهداشتی استفاده شوند.


باید در نظر داشته باشید که سنگ مرمر در برابر کدر شدن آسیب پذیر است و باید در نگهداری آن دقت شود. به طور کلی می توان گفت که با توجه به قیمت بالای این سنگ و با توجه به ویژگی های آن، بیشترین استفاده از این سنگ در معماری و دکوراسیون داخلی می باشد.

 

سنگ مرمر


سنگ مرمر صورتی


یکی از سنگ های مرمر که بسیار زیبا و مجلل است سنگ صورتی مرمر است. این سنگ تم صورتی دارد و در برخی از نقش های آن رگه های مشکی دیده می شود. استفاده از این سنگ صورتی در ساختمان بسیار زیبا خواهد بود. از این سنگ در رویه کابینت، سینک های سنگی، مصنوعات سنگی و طراحی داخلی استفاده می شود. سنگ صورتی مرمر به دلیل محدودیت در استخراج و رنگ خاص و منحصر به فرد آن کمی کمیاب است و به همین دلیل قیمت بالایی دارد.


این سنگ مرمر عمدتا به عنوان اسلب و در قاب ها و قالب های کبریت کتاب استفاده می شود. همانطور که می دانید سنگ های مرمر صیقلی بالایی دارند و نور را به خوبی از خود عبور می دهند. با دانستن این مزیت و قرار دادن پنل های ال ای دی در زیر این نوع سنگ ها می توانید طرحی زیبا خلق کنید. استفاده از این ترفند خلاقانه برای دکوراسیون داخلی منزل گزینه بسیار مناسبی است. اگر بخواهیم ریشه اصلی رنگ صورتی مرمر را بدانیم باید گفت که منبع اصلی و معدن سنگ صورتی مرمر در ایران و یکی از معادل های اصلی آن در نقده در استان آذربایجان غربی است.

stoneworld...
ما را در سایت stoneworld دنبال می کنید

برچسب : سنگ مرمر , نویسنده : stoneworldadmin safirstone بازدید : 103 تاريخ : يکشنبه 27 شهريور 1401 ساعت: 19:48